Podstawowe kompetencje Coacha ICC

Są to kluczowe kompetencje jakie muszą posiadać kandydaci na coacha, aby uzyskać certyfikat na szkoleniu International Coaching Certification i dołączyć do wspólnoty International Coaching Community.
 
Są to także umiejętności, które powinni demonstrować w sposób ciągły, w ich profesjonalnej pracy coachingowej.
 
Ogólne.
  • Rozumie i stosuje wskazówki etyczne oraz opublikowane standardy ICC.
  • Odróżnia treść od procesu w czasie coachingu.
  • Zawsze pracuje aby dać klientowi więcej wyborów niż ma w danym momencie.
 
Wiedza.
  • Zna pochodzenie coachingu.
  • Wie, co odróżnia coaching od doradztwa, terapii, szkolenia i konsultingu.
  • Posiada znajomość specjalistycznego słownictwa coachingowego.
  • Zna kryteria analizy zarówno procesu jak i wynikających z niego celów.
 
Relacje.
  • Buduje z klientem relację opartą na szacunku i zaufaniu.
  • Pracuje tak, aby klient był odpowiedzialny za proces coachingu i zadania na jakie zgodzi się w tym procesie.
  • Tworzy z klientem równe, synergiczne partnerstwo.
 
Słuchanie.
  • Jest całkowicie obecny i uważny podczas procesu coachingu, słucha i wspiera klienta w wyrażaniu siebie, nastawiony na to czego chce klient, a nie sam coach.
  • Jest w kontakcie, słucha swojej intuicji.
 
Zarządzanie samym sobą.
  • Zachowuje swoją perspektywę i nie utożsamia się z emocjami klienta.
  • Rozpoznaje i ocenia różne informacje przekazywane przez klienta.
  • Jest wrażliwy na niewerbalne sygnały klienta.
 
Dociekliwość i pytania.
  • Pomaga klientowi szczegółowo określić jego obecną sytuację.
  • Zadaje mocne pytania, które prowokują klienta do wglądu, odkryć i działania.
  • Dostarcza jasnej i zrozumiałej informacji zwrotnej.
  • Używa różnych perspektyw do przeramowania i klaryfikacji doświadczeń klienta.
  • Wspiera rosnącą samoświadomość klienta.
  • Uświadamia klientowi niespójność pomiędzy jego myślami, emocjami i działaniem.
 
Informacja zwrotna.
  • Pokazuje klientowi jego mocne strony oraz ujawnia i wspiera ich źródła.
  • Wskazuje klientowi gdzie przyzwyczajenia wstrzymują go i wspiera ich zmianę.
  • Świętuje sukcesy klienta.
 
Cele, wartości i przekonania.
  • Pracuje z klientem nad pokonywaniem ograniczających przekonań.
  • Poszukuje wartości klienta i uświadamia je klientowi.
  • Nie narzuca swoich wartości.
  • Pracuje z klientem nad określeniem jego celów i sprawdza czy są one spójne z jego wartościami.
  • Jasno pyta o działania, które poprowadzą klienta do jego celów.
 
Nakreślanie działań i zadań.
  • Stwarza klientowi możliwości do ciągłego uczenia się.
  • Daje klientowi odpowiednie zadania aby rzucać mu wyzwanie i posunąć naprzód ku jego celom.
  • Pomaga klientowi ułożyć właściwy, mierzalny plan działania z terminami.
  • Dostarcza klientowi wyzwań ponad jego świadome ograniczenia.
  • Pilnuje aby klient był odpowiedzialny za obopólnie uzgodnione zadania i działania.